Την ψηφιοποίηση των αδειών γάμου και βάφτισης προγραμματίζει το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, ενώ από χθες μέσω τουgov.gr άρχισαν να εκδίδονται ψηφιακά και ληξιαρχικά πιστοποιητικά. Η αρχή έγινε με τα πιστοποιητικά γέννησης, οικογενειακής κατάστασης και ιθαγένειας, ενώ αναμένονται κι άλλα πέντε. Σημειώνεται ότι τα πιστοποιητικά αντιστοιχούν σε 6.600.000 επισκέψεις σε ληξιαρχεία και δημοτολόγια ετησίως Αυτές οι δράσεις εντάσσονται στο γενικότερο σχέδιο του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης για την ελάφρυνση των οικογενειών και την άμεση εξ αποστάσεως εξυπηρέτησή τους όσον αφορά σε πιστοποιητικά ή έγγραφα που χρειάζονται. “Κάθε ημέρα εκδίδονται περίπου 22.000 πιστοποιητικά και 2.000 ληξιαρχικές πράξεις. Τι έγινε από χθες, τρία από αυτά τα πιστοποιητικά, γέννησης, ιθαγένειας και οικογενειακής κατάστασης μπορεί ο καθένας να τα βγάλει. Τις επόμενες 10 ημέρες ληξιαρχική πράξη γέννησης, γάμου και συμφώνου συμβίωσης και μέχρι τέλος Ιουνίου θα ολοκληρώσουμε με ληξιαρχική πράξη θανάτου και τοπιστοποιητικό εγγυτέρων συγγενών. Όλα αυτά δεν χρειάζεται να πας πουθενά, γίνεται από τον υπολογιστή με τους κωδικούς του taxisnet” είπε ο υφυπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, αρμόδιος για Θέματα Απλούστευσης Διαδικασιών, Γιώργος Γεωργαντάς, μιλώντας στον Realfm 97,8 και στην εκπομπή των Γιώργο Χουδαλάκη, Ιωσήφ Καλαμαράκη και Στεφανία Κασίμη.
“Για να σας δώσω μια είδηση το επόμενο διάστημα, γιατί θέλουμε να κάνουμε με την Εκκλησία ορισμένες συνεννοήσεις, θα υπάρχει η δυνατότητα να έχουμε με αυτόν τον τρόπο και άδεια γάμου και άδεια βάπτισης. Δεν χρειάζεται να πηγαίνεις στην ενορία για να τις βγάλεις” τόνισε. “Πιστεύουμε σε λίγες εβδομάδες θα είναι διαθέσιμες” πρόσθεσε.
Τη δυνατότητα online έκδοσης δημοτολογικών και ληξιαρχικών πράξεων, η οποία ενεργοποιείται σταδιακά μέσω της κεντρικής πύλης gov.gr, παρουσίασαν χθες στον Πρωθυπουργό, μέσω τηλεδιάσκεψης οι ηγεσίες των υπουργείων Εσωτερικών και Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Θεωρείται ένα μεγάλο βήμα εκσυγχρονισμού, διευκόλυνσης των συναλλαγών των πολιτών με τις δημόσιες υπηρεσίες αλλά και καταπολέμησης της γραφειοκρατίας που αναμένεται να εξαλείψει την ανάγκη για 6,6 εκατομμύρια επισκέψεις σε Δημαρχεία και ΚΕΠ κάθε χρόνο. Παράλληλα, με την ενοποίηση των πιστοποιητικών που εκδίδουν δημοτικές υπηρεσίες και των βεβαιώσεων που παρέχει η ηλεκτρονική πύλη «Ερμής», τίθεται ουσιαστικά τέλος στην άτυπη διάκριση μεταξύ των δύο τύπων εγγράφων, η οποία προκαλούσε προβλήματα στους πολίτες.
Η ψηφιοποίηση δημοτολογικών και ληξιαρχικών πράξεων θα εκτυλιχθεί σε τρεις φάσεις, ανά δέκα ημέρες, και θα έχει ολοκληρωθεί έως το τέλος Ιουνίου. Το πρώτο στάδιο περιλαμβάνει ηλεκτρονική έκδοση πιστοποιητικών γεννήσεως, ιθαγένειας και οικογενειακής κατάστασης, καλύπτοντας πλήρως τις περιορισμένες υπηρεσίες που παρέχει σήμερα ο «Ερμής». Στη δεύτερη φάση θα ενταχθεί στο gov.gr η έκδοση ληξιαρχικών πράξεων γέννησης, γάμου και συμφώνου συμβίωσης. Στην τρίτη φάση θα ενσωματωθούν στην e-πύλη το πιστοποιητικό εγγυτέρων συγγενών και η ληξιαρχική πράξη θανάτου. Η απόφαση για μεταφορά δημοτολογικών και ληξιαρχικών πράξεων στο gov.gr σηματοδοτεί, από σήμερα, τη δημιουργία της ηλεκτρονικής θυρίδας του πολίτη, όπου θα αποθηκεύονται τα ψηφιακά πιστοποιητικά κάθε αιτούντα. Δρομολογείται δε η ψηφιοποίηση και άλλων εγγράφων, όπως οι άδειες γάμου (θρησκευτικού και πολιτικού) και βάπτισης, σε συνεργασία με τις Μητροπόλεις. Το gov.gr ήδη προσφέρει περισσότερες από 530 υπηρεσίες, ανάμεσά τους τη δυνατότητα έκδοσης υπεύθυνων δηλώσεων και εξουσιοδοτήσεων.
Ο Πρωθυπουργός χαρακτήρισε «πολύ σημαντική» την όλη διαδικασία που θα αναβαθμίσει την ασφάλεια των πιστοποιητικών, καθώς προβλέπει ψηφιακή σφραγίδα, μοναδικό αριθμό, κωδικό με τη μορφή μωσαϊκού (QR code) και μηχανισμό επαλήθευσης. «Αποδεικνύεται με αυτόν τον τρόπο ότι μέσα από αυτήν τη διυπουργική συνεργασία το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης μπορεί με την συνεχή συνεργασία του καθ ύλην αρμόδιου υπουργείου να βελτιώνει έμπρακτα την καθημερινότητα των πολιτών», τόνισε.
Ο κ. Μητσοτάκης συνεχάρη στη συνέχεια το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης αλλά και το υπουργείο Εσωτερικών «για την άψογη συνεργασία τους για να μπορέσουμε να προσφέρουμε στους Έλληνες πολίτες αυτή την πολύ σημαντική υπηρεσία καθώς το υπουργείο Εσωτερικών διέθεσε προς το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης ένα από τα τέσσερα σημαντικά μητρώα, το μητρώο πολιτών. Νομίζω ότι αποδεικνύεται με αυτόν τον τρόπο ότι μέσα από αυτήν τη διυπουργική συνεργασία το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης μπορεί με την συνεχή συνεργασία του καθ ύλην αρμόδιου υπουργείου να βελτιώνει έμπρακτα την καθημερινότητα των πολιτών».
Από την πλευρά του ο υπουργός Εσωτερικών, Τάκης Θεοδωρικάκος, τόνισε ότι «δώσαμε αμέσως τη δυνατότητα πρόσβασης στο Μητρώο Πολιτών από το Κέντρο Διαλειτουργικότητας του Δημοσίου κι έτσι κατέστη δυνατό το σύνολο των δεδομένων που περιλαμβάνονται στο μητρώο πολιτών, δηλαδή η οικογενειακή κατάσταση, βάπτιση, γέννηση, γάμος,θάνατος, οικογενειακή μερίδα, τόπος κατοικίας, όλα τα βασικά χαρακτηριστικά να μπορούν να είναι στη διάθεση των υπολοίπων φορέων του Δημοσίου και του Κέντρου διαλειτουργικότητας». Ανέφερε δε χαρακτηριστικά ότι «μόνο το κόστος για τα πιστοποιητικά που αφορούν την οικογενειακή κατάσταση είναι 1 εκατομμύριο ευρώ για το ελληνικό δημόσιο». Επίσης, προανήγγειλε ότι «είμαστε έτοιμοι να σας παρουσιάσουμε σε 10 περίπου ημέρες την ηλεκτρονική πλατφόρμα για την ψήφο των Ελλήνων του εξωτερικού, που ετοιμάζεται η διασύνδεση των προξενείων όλου του κόσμου με το μητρώο των πολιτών, ώστε οι ομογενείς να μην ταλαιπωρούνται και να καταχωρούνται από το εξωτερικό τα βασικά γεγονότα ζωής που είναι μεταβολές ληξιαρχικών πράξεων».
Ο Κυριάκος Πιερρακάκης παρουσίασε και ανέπτυξε στον πρωθυπουργό όλες τις διαδικασίες της νέας ψηφιακής παροχής προς τους πολίτες, που, όπως ανέφερε, είναι προϊόν καλής συνεργασίας με το υπουργείο Εσωτερικών. Παράλληλα, εξέδωσε σε πραγματικό χρόνο πιστοποιητικό οικογενειακής κατάστασης και ενημέρωσε τον Κυριάκο Μητσοτάκη για τον τρόπο με τον οποίο οι νέες υπηρεσίες που προσφέρονται βελτιώνουν την καθημερινότητα των πολιτών.