1. Με βάση την ενημέρωση που έχουμε από τη ΔΕΣΜΟΣ ΑΜΘ, ολοκληρώθηκε η αξιολόγηση επιπλέον 10.034 αιτήσεων για τη μη επιστρεπτέα ενίσχυση επιχειρήσεων (από τις 23.200 και πλέον που έχουν υποβληθεί συνολικά μέχρι τώρα).
Από αυτές τις 10.034 νέες αιτήσεις που αξιολογήθηκαν, 7.793 είναι στη φάση της ένταξης, καθώς αξιολογήθηκαν θετικά, με προϋπολογισμό 19.370.000 €.
Όσες αιτήσεις δεν αξιολογήθηκαν θετικά μπορούν να υποβληθούν εκ νέου.
Θυμίζουμε ότι τον περασμένο Φεβρουάριο είχαν ενταχθεί οι πρώτες 1022 αιτήσεις, με προϋπολογισμό 2.614.100 €.
2. Ανακοινώνουμε επίσης ότι με απόφασή μας, προχωρούμε στην 3η τροποποίηση της πρόσκλησης με την οποία:
α. Προστίθενται και νέοι Κωδικοί Δραστηριότητας Επιχειρήσεων όπως:
• ασφαλιστικοί πράκτορες
• εκμετάλλευση αθλητικών εγκαταστάσεων
• τυχερών παιχνιδιών
• μεταποίησης και ειδικότερα χονδρικού εμπορίου (ποτά, καφές, ζάχαρη, λουλούδια και φυτά κλπ.)
• υποστηρικτικές προς τη δασοκομία υπηρεσίες.
Οι νέοι κωδικοί αντιστοιχούν σε περίπου 1250 επιπλέον επιχειρήσεις που θα μπορέσουν να ενισχυθούν και αυτές.
β. Δίνουμε τρίμηνη παράταση στην υποβολή αιτήσεων, μέχρι τις 18 Ιουνίου 2021, έτσι ώστε να υπάρχει επαρκής χρόνος για τις νέες επιχειρήσεις να υποβάλουν τις αιτήσεις τους αλλά και για όσες δεν αξιολογήθηκαν θετικά να μπορούν να υποβληθούν εκ νέου.
γ. Αυξάνουμε τον προϋπολογισμό της πρόσκλησης από 45 σε 65 εκατομμύρια ευρώ. Με αυτόν τον τρόπο, εξασφαλίζουμε τη χρηματοδότηση όλων των αιτήσεων που θα αξιολογηθούν θετικά, συμπεριλαμβανομένων και εκείνων που θα υποβάλουν οι νέες επιχειρήσεις που προστέθηκαν.
δ. Απλοποιούμε ακόμη περισσότερο τη διαδικασία και δίνουμε τη δυνατότητα ένταξης των αιτήσεων με ειδικό όρο την υποβολή διευκρινιστικών στοιχείων κατά το στάδιο της πληρωμής. Με αυτόν τον τρόπο επιταχύνουμε ακόμα περισσότερο τη διαδικασία ένταξης στο πρόγραμμα, περιορίζοντας των αριθμό των αιτήσεων που δεν αξιολογούνται θετικά για τυπικούς λόγους.
Επισημαίνουμε τέλος, για να μη δημιουργούνται εσφαλμένες εντυπώσεις, ότι η πληρωμή δεν έχει ξεκινήσει σε κανένα από τα 13 παρόμοια προγράμματα των Περιφερειών της χώρας και πως αυτά δεν πρέπει να συγκρίνονται ως προς τις διαδικασίες τους με τις επιστρεπτέες προκαταβολές της κυβέρνησης.
——————————-
Β. Η πρόοδος που έχει σημειωθεί στο πρόγραμμα και τα προβλήματα που υπάρχουν
Η ουσιαστική πρόοδος που υπήρξε το τελευταίο διάστημα με την αξιολόγηση των 10.034 νέων αιτήσεων στάθηκε δυνατή χάρη στην εκ νέου συγκρότηση του Διοικητικού Συμβουλίου της ΔΕΣΜΟΣ, με την κα Κατερίνα Ιωαννίδου ως Πρόεδρο και τα υπόλοιπα 7 μέλη που ορίστηκαν για να εκπροσωπούν την Περιφέρεια.
Με τη συγκρότηση του Διοικητικού Συμβουλίου, η κα Ιωαννίδου μαζί με τα 7 μέλη πήραν άμεσα τις αναγκαίες αποφάσεις, δηλαδή την οργάνωση και επιτάχυνση της διαδικασίας αξιολόγησης και την πρόσληψη επιπλέον προσωπικού 50 ατόμων για να εργαστούν για αυτόν τον σκοπό.
Για τους λόγους αυτούς, ευχαριστώ θερμά την Πρόεδρο κα Ιωαννίδου και τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου, όπως επίσης το προσωπικό της ΔΕΣΜΟΣ, το οποίο όλο το τελευταίο διάστημα καταβάλλει κοπιώδεις προσπάθειες και εργάζεται υπεύθυνα, ξεπερνώντας καθημερινά τα καθορισμένα ωράρια εργασίας.
Και ενώ τόσοι άνθρωποι εργάζονται δίνοντας τον καλύτερό τους εαυτό για να προχωρήσει η διαδικασία και να ενισχυθούν οι επιχειρήσεις της περιοχής μας, ένας άνθρωπος προσπαθεί συνεχώς να μπλοκάρει τη διαδικασία.
Αναφέρομαι στον κ. Αρχοντίκη, ο οποίος ορίστηκε και από τους 6 εταίρους-προέδρους επιμελητηρίων της Περιφέρειας για να τους εκπροσωπεί όλους στο Διοικητικό Συμβούλιο της ΔΕΣΜΟΣ, και ο οποίος κατέχει τη θέση του Αντιπροέδρου.
Ο κ. Αρχοντίκης, πατώντας πάνω στο καταστατικό της ΔΕΣΜΟΣ που προβλέπει ότι αποφάσεις του Διοικητικού Συμβουλίου πρέπει να υπογράφονται και από τον Αντιπρόεδρο προκειμένου να εφαρμοστούν, αρνείται συστηματικά να υπογράψει για τη συνέχιση κρίσιμων φάσεων του προγράμματος όπως:
• την πρόσληψη των 50 ατόμων έκτακτου προσωπικού, η οποία έχει λάβει όλες τις απαραίτητες υπογραφές εδώ και 15 μέρες πλην του κ. Αρχοντίκη
• την καταβολή της μισθοδοσίας και των ασφαλιστικών εισφορών του προσωπικού της ΔΕΣΜΟΣ για το μήνα Φεβρουάριο, η οποία, λόγω της καθυστέρησης που έχει σημειωθεί, θα επιβαρύνει τη ΔΕΣΜΟΣ με επιπλέον έξοδα για την καταβολή της προσαύξησης.
Για να μπορέσουν να ξεμπλοκάρουν και να προχωρήσουν τα παραπάνω θέματα, ζήτησα ήδη από τον εκπρόσωπο της Περιφέρειας στη Γενική Συνέλευση της ΔΕΣΜΟΣ να θέσει το ζήτημα της τροποποίησης της συγκεκριμένης πρόβλεψης του καταστατικού στην επόμενη συνεδρίαση της Γενικής Συνέλευσης.
Του ζήτησα επίσης να θέσει και το ζήτημα της επαναφοράς της εκπροσώπησης του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης στο Διοικητικό Συμβούλιο της ΔΕΣΜΟΣ, κάτι που μόνο θετικό μπορεί να είναι για το κύρος της εταιρείας.
——————————-
Γ. Το ιστορικό των εμποδίων που τέθηκαν στη ΔΕΣΜΟΣ
1. Στις 16 Ιουνίου 2020, χωρίς να ακολουθήσουν τις προβλεπόμενες διαδικασίες, μόνοι τους οι 6 εταίροι-πρόεδροι επιμελητηρίων αποφάσισαν να μειώσουν το εταιρικό μερίδιο της Περιφέρειας στη ΔΕΣΜΟΣ ΑΜΘ και να αυξήσουν το δικό τους. Ταυτόχρονα μείωσαν και τον αριθμό των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου από 15 σε 13, έτσι ώστε να αποκτήσουν την πλειοψηφία στο ΔΣ της εταιρείας.
2. Αμέσως, για να διαφυλάξω τα συμφέροντα της Περιφέρειας, όπως είχα υποχρέωση, ζήτησα να κινηθούμε νομικά και έτσι ασκήσαμε αγωγή ακύρωσης των παράνομων αποφάσεων των εταίρων-προέδρων επιμελητηρίων και καταθέσαμε αίτηση ασφαλιστικών μέτρων με αίτημα προσωρινής διαταγής.
3. Στις 4 Ιουλίου 2020, το Μονομελές Πρωτοδικείο Ροδόπης έκανε δεκτό το αίτημά μας και εξέδωσε προσωρινή διαταγή.
4. Στις 2 Σεπτεμβρίου 2020, οι εταίροι-πρόεδροι επιμελητηρίων, χάνοντας την υπόθεση στο Δικαστήριο, προσέφυγαν στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση Μακεδονίας-Θράκης, ζητώντας να ακυρωθεί ο διορισμός των μελών στο Διοικητικό Συμβούλιο της ΔΕΣΜΟΣ επειδή αυτός είχε γίνει με απόφασή μου και όχι με απόφαση του Περιφερειακού Συμβουλίου.
Σημειώνω εδώ ότι ο διορισμός των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου της ΔΕΣΜΟΣ από τον Περιφερειάρχη, και όχι από το Περιφερειακό Συμβούλιο, ήταν μια πρακτική ετών που δεν είχε αμφισβητηθεί στο παρελθόν από κανέναν.
5. Στις 21 Αυγούστου 2020, με απόφαση του Περιφερειακού Συμβουλίου, ορίστηκαν εκ νέου και τα 8 μέλη που θα εκπροσωπούσαν την Περιφέρεια στο Διοικητικό Συμβούλιο της ΔΕΣΜΟΣ.
6. Στις 2 Σεπτεμβρίου 2020, ο κ. Τοψίδης και άλλοι περιφερειακοί σύμβουλοι, προσέφυγαν κατά της παραπάνω απόφασης του Περιφερειακού Συμβουλίου στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση, ισχυριζόμενοι ότι τα 8 μέλη που ορίστηκαν για να εκπροσωπούν την Περιφέρεια στο Διοικητικό Συμβούλιο της ΔΕΣΜΟΣ έπρεπε να οριστούν αναλογικά.
7. Στις 3 Σεπτεμβρίου 2020, κατά τη διάρκεια της Γενικής Συνέλευσης της ΔΕΣΜΟΣ για τον ορισμό του Διοικητικού Συμβουλίου της, και οι 6 εταίροι-πρόεδροι επιμελητηρίων αρνήθηκαν να ορίσουν εκπροσώπους στο Διοικητικό Συμβούλιο επικαλούμενοι την προσφυγή του κ. Τοψίδη στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση.
Με αυτόν τον τρόπο καθυστέρησαν το έργο της εταιρείας για 3 και πλέον μήνες, που ήταν και οι πιο κρίσιμοι, καθώς επρόκειτο να ξεκινήσει το πρόγραμμα της μη επιστρεπτέας ενίσχυσης.
8. Στις 12 Οκτωβρίου 2020, και ενώ ακόμα δεν είχε οριστεί το Διοικητικό Συμβούλιο της ΔΕΣΜΟΣ και οι αποφάσεις λαμβάνονταν από τη Γενική Συνέλευση της εταιρείας, η κα Ιωαννίδου πρότεινε εγγράφως στα μέλη της Γενικής Συνέλευσης την πρόσληψη έκτακτου προσωπικού για να προχωρήσουν γρηγορότερα οι διαδικασίες του προγράμματος μη επιστρεπτέας ενίσχυσης. Η πρόταση αυτή δεν απαντήθηκε καν.
9. Στις 2 Νοεμβρίου 2020, την ίδια πρόταση κατέθεσε εγγράφως και ο εκπρόσωπος της Περιφέρειας στη Γενική Συνέλευση της ΔΕΣΜΟΣ κ. Μουλταζά Ταρκάν Μουλταζά, η οποία απορρίφθηκε.
10. Στις 7 Δεκεμβρίου 2020, η Επιτροπή της Αποκεντρωμένης Διοίκησης συνεδρίασε και απέρριψε ομόφωνα την προσφυγή του κ. Τοψίδη και των υπόλοιπων περιφερειακών συμβούλων για την αναλογική εκπροσώπηση και έκρινε νόμιμη την απόφαση με την οποία το Περιφερειακό Συμβούλιο όρισε τα 8 μέλη που θα εκπροσωπούσαν την Περιφέρεια στο Διοικητικό Συμβούλιο της ΔΕΣΜΟΣ.
11. Στις 9 Δεκεμβρίου 2020, ο κ. Τοψίδης, αποκρύπτοντας την παραπάνω απόφαση της Αποκεντρωμένης Διοίκησης, υπέβαλε ερώτημα στο Υπουργείο Εσωτερικών για το ίδιο θέμα, δηλαδή την αναλογική εκπροσώπηση.
12. Στις 18 Δεκεμβρίου 2020, ο κ. Τοψίδης και άλλοι περιφερειακοί σύμβουλοι προσέφυγαν στο Διοικητικό Εφετείο, ζητώντας να μην εφαρμοστεί η απόφαση της Αποκεντρωμένης Διοίκησης και κατέθεσαν αίτηση αναστολής και προσωρινής διαταγής ώστε να μην συγκροτηθεί και πάλι το Διοικητικό Συμβούλιο της ΔΕΣΜΟΣ.
13. Στις 5 Ιανουαρίου 2021, το Διοικητικό Εφετείο απέρριψε το παραπάνω αίτημα του κ. Τοψίδη και των υπόλοιπων περιφερειακών συμβούλων.
14. Στις 3 Φεβρουαρίου 2021, συγκλήθηκε Γενική Συνέλευση στη ΔΕΣΜΟΣ και οι εταίροι-πρόεδροι επιμελητηρίων, επιμένοντας ότι δεν τηρείτο η νόμιμη διαδικασία, όρισαν και οι 6 τον ίδιο εκπρόσωπο στο Διοικητικό Συμβούλιο της εταιρείας, τον κ. Αρχοντίκη, παρά το γεγονός ότι κάθε εταίρος-πρόεδρος επιμελητηρίου είχε δικαίωμα να ορίσει από έναν εκπρόσωπο.
15. Στις 8 Φεβρουαρίου 2021, οι παρατάξεις Τοψίδη, Κατσιμίγα και Περεντίδη υπέβαλαν στον Πρόεδρο του Περιφερειακού Συμβουλίου αίτημα για έκτακτη σύγκληση του Περιφερειακού Συμβουλίου.
Επικαλέστηκαν για αυτό την απάντηση που έστειλε ο Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου Εσωτερικών στο ερώτημα του κ. Τοψίδη, αγνοώντας τις σχετικές αντίθετες δικαστικές αποφάσεις. Σημειώνω ότι το συγκεκριμένο έγγραφο του Υπουργείου Εσωτερικών είναι μια απλή απάντηση σε ένα ερώτημα και δεν αποτελεί απόφαση με δεσμευτική ισχύ.
16. Στις 10 Φεβρουαρίου 2021, σε συνεδρίασή του, το Περιφερειακό Συμβούλιο, με πλειοψηφία 26 έναντι 21 ψήφων, αποφάσισε τη μη ανάκληση της προηγούμενης απόφασής του για τον ορισμό των 8 μελών στο Διοικητικό Συμβούλιο της ΔΕΣΜΟΣ.
17. Στις 18 Φεβρουαρίου 2021, συγκροτείται επιτέλους το Διοικητικό Συμβούλιο της ΔΕΣΜΟΣ και η Περιφέρεια δέχεται τον ορισμό του εκπροσώπου που πρότειναν οι 6 εταίροι-πρόεδροι επιμελητηρίων, δηλαδή του κ. Αρχοντίκη, με την ιδιότητα του Αντιπροέδρου της εταιρείας.
18. Στις 22 Φεβρουαρίου 2021, το Διοικητικό Εφετείο απέρριψε την αίτηση ασφαλιστικών μέτρων που είχε υποβάλει ο κ. Τοψίδης κατά της απόφασης της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Μακεδονίας-Θράκης που δικαίωνε την Περιφέρεια.
——————————-
Δ. Η θέση μας
Σε μία δύσκολη περίοδο για την πατρίδα μας, ιδιαίτερα στο μέτωπο της οικονομίας, η Διοίκησή μας βγήκε μπροστά και υλοποιεί ένα πρόγραμμα οικονομικής βοήθειας πρωτόγνωρο για τα δεδομένα της Περιφέρειάς μας και μοναδικό στη χώρα.
Το πρόγραμμα αυτό απευθύνεται στο μεγαλύτερο μέρος των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στην Ανατολική Μακεδονία και Θράκη.
Από όλα όσα ανέφερα μέχρι τώρα, γίνεται φανερό ότι από την πρώτη στιγμή, συγκεκριμένοι άνθρωποι ξεκίνησαν ένα λυσσαλέο πόλεμο κατά του προγράμματός μας.
Σκοπός τους ήταν και παραμένει τα χρήματα της οικονομικής βοήθειας να μην φτάσουν στις επιχειρήσεις και οι ίδιοι να αποκτήσουν τον έλεγχο της ΔΕΣΜΟΣ.
Ανακοίνωσαν ότι έφυγαν από τη διοίκηση της ΔΕΣΜΟΣ, ενώ στην πραγματικότητα άφησαν τον κοινό τους εκπρόσωπο ως Αντιπρόεδρο για να υπονομεύει το πρόγραμμα.
Είναι οι ίδιοι που σήμερα, εντελώς υποκριτικά, μας κουνούν το δάκτυλο και μας ζητούν εξηγήσεις για τις όποιες καθυστερήσεις, τις οποίες οι ίδιοι φροντίζουν να προκαλούν με τις ενέργειες τους σε κάθε φάση του προγράμματος.
Από τη στιγμή που η νέα Διοίκηση της ΔΕΣΜΟΣ με Πρόεδρο την κα Κατερίνα Ιωαννίδου ξεκίνησε να επαναλειτουργεί πριν ενάμιση μήνα, έχει παρουσιάσει σημαντική πρόοδο στην εξέλιξη του προγράμματος.
Και παρά το γεγονός ότι έχουμε μια σοβαρή αντιδικία με τους εταίρους-προέδρους επιμελητηρίων, τη λύση της οποίας θα δώσει η δικαιοσύνη, η υλοποίηση του προγράμματος και η ενίσχυση των επιχειρήσεων αποτελεί για εμάς πρώτη προτεραιότητα και θα συνεχίσουμε να κάνουμε ό,τι χρειάζεται για αυτόν το σκοπό.