Τα σχολεία λειτούργησαν ξανά για 3η φορά φέτος, μετά από το πιο παρατεταμένο μέτρο χρήσης lockdown σε ολόκληρη την Ευρώπη.
Η σχολική χρονιά οδεύει προς το τέλος της με εμφανή την έλλειψη μέριμνας και ουσιαστικά πολιτικής βούλησης από πλευράς της κυβέρνησης για την απρόσκοπτη, κατά το δυνατόν, λειτουργία των σχολείων με έγκαιρη λήψη μέτρων υγειονομικής προστασίας και επιτήρησης που θα διασφάλιζαν «ανοιχτά και ασφαλή σχολεία.
Αντιθέτως τα ορόσημα της έναρξης των σχολείων χαρακτηρίστηκαν από τις τεράστιες μάσκες και μικροσκοπικά χορηγούμενα παγουρίνο το Σεπτέμβρη, συστάσεις για αερισμό ανά εικοσάλεπτο το Γενάρη και ατομικό τεστ το Μάη.
Όλο αυτό το διάστημα της πρωτοφανούς υγειονομικής κρίσης λόγω της πανδημίας, η κυβέρνηση αγνόησε επιδεικτικά τις προτάσεις της εκπαιδευτικής κοινότητας που από πέρσι το καλοκαίρι έκρουε το κουδούνι του κινδύνου σε σχέση με την ασφαλή και απρόσκοπτη λειτουργία των σχολείων. Και ενώ δεν ανέλαβε τις δικές της ευθύνες απέναντι στο συλλογικό αγαθό που λέγεται δημόσια εκπαίδευση επιχείρησε και επιχειρεί να ΄΄περάσει΄΄ στην εκπ/ση όλο το αντιδραστικό, παρωχημένο, νεοφιλελεύθερο σχέδιο για περιορισμό του δημόσιου χαρακτήρα του σχολείου με αρνητικές επιπτώσεις και στα μορφωτικά δικαιώματα των παιδιών και στα εργασιακά δικαιώματα των εκπ/κών.
Μες στην πανδημία ήταν έντονη η ζέση της κυβέρνησης, και τον αριθμό των παιδιών να αυξήσει ανά τμήμα, και να πλήξει τις συλλογικές διαδικασίες εκπροσώπησης των εργαζομένων στα όργανα διοίκησης με τις ψευδοϋπηρεσιακές ηλεκτρονικές εκλογές, και την κατηγοριοποίηση των σχολείων να προωθήσει μέσω της εσωτερικής και εξωτερικής αξιολόγησης των σχολείων, και τη γενίκευση των πρότυπων και πειραματικών να επιχειρήσει. Σε όλη αυτή την επιχειρούμενη οπισθοδρομική αναδιάρθρωση βρήκε απέναντί της σύσσωμη την εκπ/κή κοινότητα.
Δυστυχώς, σε όλη τη διάρκεια που είχε διακοπεί η δια ζώσης διαδικασία, πέρα από τα αντικειμενικά ζητήματα που έχει η εξ αποστάσεως εκπαίδευση, υπάρχουν σοβαρές πολιτικές ευθύνες στην κυβέρνηση και στην πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας, καθώς δε στήριξαν μαθητές και εκπαιδευτικούς, για ισότιμη και καθολική πρόσβαση μέσω της υλικοτεχνικής υποδομής. Τα 90.000 τάμπλετ έφτασαν στα περισσότερα σχολεία της χώρας λίγο πριν το Πάσχα. Παράλληλα, η πλατφόρμα των voucher 200 ευρώ, που είχαν περιορισμένο αριθμό χρήσης, άνοιξε μόλις στις 5 Απριλίου 2021. Ταυτόχρονα, αντί της απαραίτητης στήριξης στο Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο το οποίο αποτελεί το εθνικό δίκτυο και πάροχο υπηρεσιών διαδικτύου του Υπουργείου Παιδείας η πολιτική ηγεσία του υπέγραφε σκανδαλώδεις συμβάσεις, ύψους πάνω από 2.000.000 ευρώ, με την ιδιωτική εταιρεία Cisco για την υποτιθέμενη «δωρεάν» παροχή υπηρεσιών και χάρισε τα προσωπικά δεδομένα 1,5 εκατομμυρίων χρηστών, εγείροντας έτσι το τεράστιο θέμα της παραβίασης θεμελιωδών δικαιωμάτων μαθητών και εκπαιδευτικών.
Επιπλέον το παρατεταμένο lockdown και η λειτουργία των σχολείων σε συνθήκες τηλεκπαίδευσης πέρα από την ποιοτική υποβάθμιση της εκπαιδευτικής διαδικασίας συντελεί στην επιπλέον όξυνση των μορφωτικών και κοινωνικών ανισοτήτων καθώς και στην εκπαιδευτική περιθωριοποίηση των πιο ευάλωτων μαθητικών πληθυσμών.
Η πανδημία και η αλλαγή στον τρόπο εκπ/σης έχει αδιαμφισβήτητα μαθησιακές και ψυχοκοινωνικές επιπτώσεις.
Στο τρίτο για τη φετινή σχολική χρονιά άνοιγμα των σχολείων οι συνθήκες είναι δυσμενέστερες σε σχέση με το κλείσιμό τους καθώς ο αριθμός των κρουσμάτων είναι μεγάλος και το δημόσιο σύστημα υγείας επιβαρυμένο. Το καινούργιο μέτρο των self test, είναι μεν στη σωστή κατεύθυνση αλλά ουσιαστικά ως το μοναδικό μέτρο στα σχολεία από την Κυβέρνηση, καθίσταται αναποτελεσματικό για σωστή και αξιόπιστη διάγνωση. Επιπλέον σημειώθηκαν πολλά προβλήματα στη χορήγηση του στο σύνολο του μαθητικού και εκπαιδευτικού πληθυσμού.
Οι εμβολιασμοί που έχουν πραγματοποιηθεί στους εκπαιδευτικούς, με τις δυο δόσεις δεν είναι αρκετοί ώστε να δημιουργηθεί ικανή ανοσιακή προστασία. Οι συνάδελφοι/-ισσες ξαναμπαίνουν στις σχολικές τάξεις των 25 μαθητών χωρίς ουσιαστικά να είναι προστατευμένοι, παρότι πια έχει αποδειχτεί πως, ειδικά απέναντι στις νέες μεταλλάξεις του covid19, οι μαθητές δεν έχουν καμία ιδιαίτερη άμυνα.
Μετά από ένα χρόνο ακριβώς, βρισκόμαστε ουσιαστικά στο ίδιο σημείο.
Ακόμα και η παράταση της σχολικής χρονιάς που ανακοίνωσε το ΥΠΑΙΘ δεν εντάσσεται σε κάποιο ολοκληρωμένο, σαφές και οριοθετημένο σχέδιο αντιμετώπισης των εκπαιδευτικών προβλημάτων και στήριξης των μαθητών.
Το πιο ανησυχητικό είναι ότι δεν υπάρχει κανένα σχέδιο προετοιμασίας της επόμενης σχολικής χρονιά που να δημιουργεί τις προϋποθέσεις αντιμετώπισης των τεράστιων επιπτώσεων της πανδημίας σε όλα τα επίπεδα.
Η τακτική της κυβέρνησης να μετακυλύει τις δικές της ευθύνες αποκλειστικά στις πλάτες εκπαιδευτικών, γονιών και παιδιών, πρέπει να σταματήσει.
Η κυβέρνηση και το Υπ. Παιδείας οφείλουν να πάρουν όλα τα αναγκαία μέτρα ώστε τα σχολεία να λειτουργούν με ασφάλεια και να μην διακυβεύεται η υγεία μαθητών, εκπαιδευτικών και οικογενειών.
Απαιτούμε:
Ολοκλήρωση όλων των διορισμών που έχουν εξαγγελθεί, σε μία φάση, με την ταυτόχρονη ίδρυση οργανικών θέσεων για όλες τις ειδικότητες.
Άμεσος επανασχεδιασμός του εκπαιδευτικού υλικού και της διδακτέας ύλης για την κάλυψη όλων των μαθησιακών κενών που προέκυψαν κατά τη διάρκεια της πανδημίας.
Μαζικά τεστ στα σχολεία .
Επιτάχυνση του εμβολιασμού των εκπαιδευτικών με όλα τα διαθέσιμα εμβόλια.
Μέτρα για την αραίωση των μαθητών ανά τάξη.
Άμεσα μέτρα ενίσχυσης και στήριξης των μαθητών για τις τεράστιες ελλείψεις και τα συσσωρευμένα προβλήματα που έχουν δημιουργηθεί.
Άδεια ειδικού σκοπού για όλους τους γονείς μικρών παιδιών
Επιπλέον:
Με ευθύνη της κυβέρνησης και του ΥΠΑΙΘ να υπάρξει άμεσα συγκεκριμένο σχέδιο για τη λειτουργία των σχολείων την επόμενη σχολική χρονιά.