Main Menu

Σπύρος Τσιλιγγίρης: Καμία ιδιωτικοποίηση στο νερό – Παραμένει Δημόσιο Αγαθό

Σχετικά με τα σχόλια περί ιδιωτικοποίησης, δεν υφίσταται κάτι τέτοιο, καθώς το νερό παραμένει υπό δημόσιο έλεγχο και δεν είναι εμπορεύσιμο προϊόν, βάση του ΣτΕ. Μάλιστα με το παρόν νομοσχέδιο θωρακίζεται ο δημόσιος χαρακτήρας των παροχών των υδάτων. Το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας είναι ο αρμόδιος φορέας που χαράσσει την πολιτική για την προστασία και τη διαχείριση των υδάτων. Η νομοθετική ρύθμιση είναι απαραίτητη, επειδή οι πάροχοι ύδατος είναι δημόσια μονοπώλια, έτσι εξασφαλίζεται χαμηλή τιμή, ορθή τιμολόγηση και η ποιότητα του ελέγχεται σύμφωνα με τις οδηγίες της Ε.Ε.

Παράλληλα καταπολεμούνται προβλήματα πολλών ετών, αυτή τη στιγμή οι πάροχοι υπηρεσιών ύδατος είναι 295 και ο έλεγχος οικονομικών στοιχείων των παρόχων υπηρεσιών ύδατος είναι ανεπαρκής. Αυτό συμβαίνει γιατί ποσοστό λιγότερο από το μισό, υποβάλει συστηματικά τα στοιχεία που υποχρεούται από τον νόμο στην πλατφόρμα του συστήματος. Απώλειες του πόσιμου νερού από τους παρόχους και ανομοιομορφία σε ότι αφορά στο ποσοστό ανάκτησης του κόστους των  υπηρεσιών ύδρευσης και αποχέτευσης. Η αποτύπωση της κατάστασης του δικτύου ύδρευσης και αποχέτευσης δεν είναι συστηματική ώστε να γίνεται σωστή κατανομή των έργων, συνεπώς δεν υπάρχουν κυρώσεις σε περίπτωση μη συμμόρφωσης και μάλιστα κατά τη διακυβέρνηση 2015 – 2019 επιβλήθηκαν 9 μόνο πρόστιμα. Σύμφωνα με τα ευρωπαϊκά πρότυπα, υπάρχουν Ανεξάρτητες Ρυθμιστικές. Αρχές που είναι υπεύθυνες για τη διαχείριση του νερού, αυτό δημιουργεί ισχυρούς δημόσιους φορείς διαχείρισης ύδατος. Με αυτό όλα έρχονται στο φως, η ποιότητα, οι απώλειες και η υπερανάκτηση του κόστους του νερού όποτε συμβαίνει. Η Ρυθμιστική Αρχή δεν έχει αρμοδιότητα τιμολόγησης, μόνο εποπτείας και ελέγχου, τίποτα άλλο. Επιπλέον η ασφάλεια του πόσιμου νερού γίνεται από το Υπουργείο Υγείας, το οποίο ελέγχει την ποιότητα του πόσιμου νερού, με την αντίστοιχη νομοθεσία για το πόσιμο νερό σε εφαρμογή της αντίστοιχης ενωσιακής, από την οποία έχουμε ζητήσει να προστεθούν κυρώσεις σε περιπτώσεις μη συμμόρφωσης.

Μπαίνει μια τάξη και εξασφαλίζεται διαφάνεια και έλεγχος αναφορικά με την τήρηση των υποχρεώσεων συστηματικής παρακολούθησης από τους παρόχους της ποιότητας του πόσιμου νερού.

Στη μη τήρηση της κείμενης νομοθεσίας, δεν υπάρχει καν σύστημα κυρώσεων. Επί ημερών του ΣΥΡΙΖΑ, το 2017, θεσπίστηκε η ΚΥΑ τιμολόγησης, η οποία δεν περιέχει καθόλου κυρώσεις. Με το νομοσχέδιο αυτό καλύπτεται το κενό θεσπίζοντας συγκεκριμένες άμεσες και έμμεσες κυρώσεις, με σκοπό την προστασία των δικαιωμάτων των Ελλήνων πολιτών σε ένα φυσικό αγαθό.

Η νέα Ρυθμιστική Αρχή στοχεύει στην αποτελεσματική αντιμετώπιση των προβλημάτων και των διοικητικών κενών που υπάρχουν. Με αυτόν τον τρόπο αυξάνεται η λογοδοσία των δημοτικών Παροχών Υπηρεσιών Ύδατος, ενισχύεται η εποπτεία τους και η συμμόρφωση τους με τη σχετική νομοθεσία. Έτσι οδηγούμαστε σε ποιοτικότερες υπηρεσίες, αποτελεσματικές, που βασίζονται σε ένα διαφανές σύστημα κοστολόγησης προς όφελος των καταναλωτών. Αυξάνεται δε, αποτελεσματικότητα καθώς οι δημοτικοί Παρόχων Υπηρεσιών Ύδατος υποχρεώνονται να συντάξουν πενταετή επιχειρησιακά σχέδια και ετήσιο προγραμματισμό.

Αυτές οι αλλαγές θα μας πάνε πολλά βήματα μπροστά δημιουργώντας ένα λειτουργικό και σύγχρονο σύστημα διακυβέρνησης μέσω μιας Εθνικής Στρατηγικής για την προστασία και τη διαχείριση των επιφανειακών και υπογείων υδάτων. Ουσιαστικά ο στόχος είναι περισσότερο και καλύτερο νερό για τους πολίτες.