Main Menu

Η «συνομιλία» του Ομήρου με τον Βιργίλιο μέσα από γραφή μαθητών του 2ου ΓΕΛ Ξάνθης

Πόσο κοντά μπορούν να έρθουν ο Όμηρος και ο Βιργίλιος; Πώς θα ήταν μια συνάντηση ανάμεσα σε αυτούς τους δυο κορυφαίους ποιητές της αρχαιότητας; Τι κοινό έχουν τα δυο εμβληματικά έργα τους, η Οδύσσεια και η Αινειάδα; Μπορεί οι δυο αρχαίοι ποιητές να έζησαν με διαφορά επτά ολοκλήρων αιώνων (Όμηρος: αρχές-μέσα 8ου αι. π. Χ., Βιργίλιος: μέσα-τέλη 1ου αι. π. Χ.) και σε τελείως διαφορετικές κοινωνικοπολιτικές συνθήκες, ωστόσο, οι μαθητές της β’ τάξης του 2ου ΓΕΛ Ξάνθης κατάφεραν να τους φέρουν κοντά και να «συνομιλήσουν», μέσα από ένα φανταστικό «διάλογο», ικανό να προσφέρει σημαντικά στοιχεία στην καλύτερη κατανόηση και εμβάθυνση του έργου τους.

Αυτός ο φανταστικός «διάλογος», που αναπτύσσεται μεταξύ του Ομήρου και του Βιργιλίου, αποτέλεσε το θέμα της εργασίας των μαθητών που μαζί με τους καθηγητές τους συμμετείχαν στο 8ο Ευρωπαϊκό Μαθητικό Συνέδριο, που διεξήχθη στη Ρώμη. Το συνέδριο, στο οποίο συμμετείχαν περί τα εκατό πενήντα σχολεία από όλη την Ελλάδα, συνδιοργάνωσαν το Ελληνικό Ίδρυμα Πολιτισμού, το Ελληνικό Ίδρυμα Πολιτισμού Ιταλίας και η Association Européene des Enseignants. Θέμα του συνεδρίου «ΑΘΗΝΑ – ΡΩΜΗ: Ένα μακραίωνο ταξίδι (509 π.Χ. – Σήμερα), Ιστορία, Πολιτισμός, Κοινωνικοί και Πολιτικοί Θεσμοί, Δημοκρατία».

Ο ξεχασμένος σύντροφος του Οδυσσέα στο νησί του Κύκλωπα 

Ο τίτλος της εργασίας που παρουσίασαν τα παιδιά στο συνέδριο ήταν «Πλέοντας με βιργιλιανό καράβι το ομηρικό ακρογιάλι» και όπως εξηγεί μιλώντας στο ΑΠΕ – ΜΠΕ ο καθηγητής Αλέξανδρος Δημαράς: «σε αυτή την ξεχωριστή εργασία, οι δύο ποιητές επικοινωνούν μεταξύ τους, με τον νεότερο να παρακολουθεί βήμα βήμα τον «παππού» της ευρωπαϊκής λογοτεχνίας και ταυτόχρονα να ξανοίγεται σε νέα, απάτητα μονοπάτια. Έτσι, ο Βιργίλιος, καταφέρνει να γίνει ο «εθνικός ποιητής» των Ρωμαίων, επηρεάζοντας όλους τους κορυφαίους λογοτέχνες της νεότερης ευρωπαϊκής λογοτεχνίας. Να θυμίσουμε ότι στην Αινειάδα, ο Βιργίλιος, αφηγείται τις περιπέτειες του Τρώα ήρωα Αινεία, ο οποίος μετά την άλωση της Τροίας περιπλανιέται με τους συντρόφους του, μέχρι να φτάσει στην Ιταλία. Μετά από αγώνες καταφέρνει να εγκατασταθεί στην περιοχή του Λατίου και να γίνει ο μυθικός γενάρχης των Ρωμαίων».

Η εργασία των μαθητών εστίασε στη σύγκριση της ραψωδίας «ι» της Οδύσσειας, της Κυκλώπειας με ένα χωρίο του 3ου βιβλίου της Αινειάδας, όπου οι Τρώες βρίσκονται επίσης στο νησί των Κυκλώπων (πλέουν το ομηρικό ακρογιάλι) και εντοπίζουν έναν ξεχασμένο σύντροφο του Οδυσσέα, τον Αχαιμενίδη. Ουσιαστικά, στο χωρίο αυτό, ο Βιργίλιος αναδιηγείται την Κυκλώπεια της Οδύσσειας επεκτείνοντάς την και δημιουργώντας μια νέα, δική του Κυκλώπεια.
Οι μαθητές δούλεψαν με πολλή όρεξη και απόλυτο καταμερισμό εργασίας. Η συγγραφική ομάδα ετοίμασε την εισήγηση με τη βοήθεια των καθηγητών, η ομάδα του power point ετοίμασε την όλη παρουσίαση, η καλλιτεχνική ομάδα απέδωσε ζωγραφικά σκηνές από την Οδύσσεια και την Αινειάδα και η δραστήρια ομάδα των social media βρήκε το όνομα, ετοίμασε το logo και επικοινώνησε την προσπάθεια. Τα παιδιά ονόμασαν τη ομάδα εργασίας τους «Romaλέα Ξάνθη» και το logo τους δεν θα μπορούσε παρά να έχει ένα εμβληματικό μνημείο της Ρώμης, το Κολοσσαίο.

Πομπηία: Μια ζωντανή «φωτογραφία» της αρχαιότητας

Συνολικά πενήντα τρία παιδιά μαζί με τους τέσσερις καθηγητές (Μαρία Γκόγκου, Αλέξανδρο Δημαρά, Μαρίνα Ούτου και Βάγια Παπαδοπούλου) ταξίδεψαν για πέντε μέρες στην αιώνια πόλη σε ένα ταξίδι γεμάτο εμπειρίες και γνώσεις στο πλαίσιο του 8ου Ευρωπαϊκού Μαθητικού Συνεδρίου.
«Πέρα από την παρουσία στο συνέδριο», σημειώνει ο κ. Δημαράς, «το ταξίδι των παιδιών και των καθηγητών τους περιελάβανε γνωριμία με τη Ρώμη και τις μεσαιωνικές πόλεις του Ορβιέτο και της Σιένας, ενώ στην επιστροφή η ομάδα ξεναγήθηκε στην εντυπωσιακή Πομπηία, τη σπουδαία αυτή αρχαία πόλη, της οποίας η καταστροφή αποτελεί για εμάς μια ζωντανή «φωτογραφία» της αρχαιότητας.  Το ταξίδι τελείωσε. Όμως δεν σταματούν να υπάρχουν όσα αποκτήθηκαν σ’ αυτό: γνώσεις, εμπειρίες, εικόνες, αναμνήσεις και το κυριότερο: οι σχέσεις που ανέπτυξαν τα μέλη της ομάδας.

Ένα δραστήριο δημόσιο σχολείο 

Δεν  είναι πάντως η πρώτη φορά που το 2ο ΓΕΛ Ξάνθης συμμετείχε σε διεθνείς διαγωνισμούς αποσπώντας διακρίσεις και θετικές κριτικές. Πρόσφατα, το σχολείο συμμετείχε στον παγκόσμιο τελικό διαγωνισμό «F1 in Schools» που διεξήχθη από τις 8 ως τις 15 Σεπτεμβρίου στη Σιγκαπούρη συμμετέχοντας με την ομάδα «Αίολος» (μια σύμπραξη του δημόσιου σχολείου από την Ξάνθη, με το ιδιωτικό κολλέγιο «Ανατόλια» της Θεσσαλονίκης).
Σε αυτόν τον διεθνή διαγωνισμό οι μαθητές των δυο σχολείων που αποτελούσαν μια κοινή ομάδα εκπροσώπησαν επάξια την Ελλάδα, καταλαμβάνοντας την 12η θέση ανάμεσα σε 68 ομάδες από 29 χώρες από ολόκληρο τον κόσμο.