Από το λανσάρισμα του ολοκαίνουργιου iPhone 11 κατέστη πασίδηλον ότι η Apple επένδυσε σε ένα smartphone που είναι κατ’ ουσίαν μια κάμερα για υψηλής ευκρίνειας φωτογραφίες και βίντεο, αμπαλαρισμένη σε συσκευασία iPhone.
Κι όσο και αν φαντάζει παράδοξο για τα δεδομένα μιας αγοράς με απίθανα σκληρό ανταγωνισμό, ένα βελτιωμένο στα σημεία iPhone αρκεί για να εξακολουθήσει να γεμίζει τα ταμεία της Apple με κολοσσιαία κέρδη.
Τυπικά, το iPhone 11 είναι απλώς μια βελτιωμένη εκδοχή -ή, καλύτερα, ένα στάδιο εξέλιξης μπροστά- από το αμέσως προηγούμενο μοντέλο. Όμως, ακόμη και οι «απίθανες» όπως οι επικεφαλής της Apple χαρακτηρίζουν σε όλους τους τόνους του διθυράμβου τις δυνατότητες φωτογράφησης και βιντεοσκόπησης του iPhone 11 (κυρίως στις κορυφαίες εκδόσεις Pro και Pro Max), βασίζονται σε εξαρτήματα τα οποία βρίσκονται αρκετά πίσω από τον ασιατικό ανταγωνισμό.
Ενδεικτικά, το iPhone 11 Pro έχει τρεις κάμερες, για κανονικές/ευρυγώνιες, υπερ-ευρυγώνιες λήψεις συν τον τηλεφακό. Η ανάλυση της εικόνας είναι «μόλις» 12 Megapixel, τη στιγμή που κινεζικές εταιρείες προσφέρουν smartphone με κάμερες των 40 ή και 48 Megapixel. Όσο για την επιπλέον δυνατότητα φωτογράφησης υπό δύσκολες φωτιστικές συνθήκες, η οποία παρουσιάστηκε σαν ένα ιδιαίτερο προσόν του νέου iPhone, και πάλι ο ανταγωνισμός έχει προηγηθεί αρκετά.
Εξυπακούεται ότι δεν υπάρχει καμία πρόθεση απαξίωσης ή ακόμη και απομυθοποίησης του iPhone. Περισσότερο γίνεται εδώ μια απόπειρα αποκωδικοποίησης του «φαινομένου iPhone», ένα φαινόμενο που ξεπερνά κατά πολύ οποιαδήποτε αναγωγή σε τεχνικά χαρακτηριστικά, χρηστικότητα, συγκριτική ανάλυση επιδόσεων με ανταγωνιστικά μοντέλα κ.ο.κ.
Εν προκειμένω για την Apple το iPhone 11 είναι το πιο προηγμένο, το ταχύτερο και καλύτερο, το πιο αποδοτικό και οικολογικό smartphone που έχει παραγάγει ποτέ η εταιρεία. Στην πραγματικότητα, το αξίωμα της εκ φύσεως ανωτερότητας του iPhone έναντι οιουδήποτε αντιπάλου, είναι τουλάχιστον αμφίβολο ότι επιβεβαιώνεται στην πράξη. Αλλά, αυτό δεν έχει καμία σημασία, κανέναν αντίκτυπο, ούτε στο πόσο το επιθυμούν εκατομμύρια άνθρωποι σε όλο τον πλανήτη ούτε τελικά στις πραγματικές πωλήσεις.
Στη διάρκεια της παρουσίασης του 11 ακούστηκε ότι ο δείκτης ικανοποίησης των κατόχων iPhone X, δηλαδή του προηγούμενου μοντέλου, είναι 99%. Αυτό είναι κάτι εξαιρετικά σημαντικό και ερμηνεύεται κατά δύο τρόπους. Η πρώτη είναι τεχνικής φύσης και αφορά την αρμονική λειτουργία και τη μέγιστη αξιοποίηση των δυνατοτήτων της συσκευής από το λειτουργικό iOS, το οποίο χρησιμοποιεί αποκλειστικά η Apple. Υπεραπλουστεύοντας, ένα μέρος της ανεξήγητης μαγείας του iPhone εντοπίζεται στην απαράμιλλη αποδοτικότητα του iOS.
Ωστόσο, η δεύτερη εξήγηση για τη διαχρονική και ακαταμάχητη γοητεία του iPhone, έχει να κάνει με… μεταφυσική, ή, έστω με την μαζική ψυχολογία. Η υπερηφάνεια της κατοχής ενός αντικειμένου τεχνολογίας που εισήγαγε την έννοια του smartphone στην καθημερινότητα της υφηλίου είναι ένα προσόν που κατέχει το iPhone και που συντηρεί μέσα του, εις το όνομα του οραματιστή, εφευρέτη και επαναστάτη Steve Jobs.
Ο σύγχρονος μάγος που εμπνεύστηκε το iPhone και το δημιούργησε εκ του μη όντος πριν από 10 γενιές και 12 χρόνια, φαίνεται πως το «ευλόγησε», πως έκρυψε μέσα στα τσιπάκια και τα κυκλώματά του το μυστικό της αιώνιας επιτυχίας. Και με την πνοή που εμφύσησε στο iPhone ο Jobs μάλλον κανείς δεν μπορεί να τα βάλει.