Main Menu

Εγνατία Οδός: Πως τρέχουν 3+3 μεγάλα οδικά έργα σε Θεσσαλονίκη, Δ.Μακεδονία, Ξάνθη και Έβρο

Με τρία  σημαντικά έργα που τρέχουν και τρεις διαγωνισμούς που τρέχουν, η Εγνατία Οδός Α.Ε. συνεχίζει να προχωρά στην εκτέλεση σημαντικών οδικών έργων στην περιοχή της Βόρειας Ελλάδας που προωθεί το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.

Τα έργα αυτά αφορούν την σύνδεση του 6ου προβλήτα του ΟΛΘ με το εθνικό δίκτυο αυτοκινητοδρόμων της χώρας, την παράκαμψη Προβατώνα στον κάθετο Αρδάνιο-Ορμένιο και το τμήμα Δημάριο-Σύνορα του κάθετου άξονα Ξάνθη- Σύνορα. Παράλληλα τρέχει τους διαγωνισμούς για τον άξονα Δράμα-Καβάλα, για το τμήμα Μελίβοια-Δημάριο του κάθετου άξονα Ξάνθη-Σύνορα αλλά και το έργο της Σήραγγας Κλεισούρας.

Αξίζει να αναφερθεί ότι φέτος η Εγνατία Οδός παρέδωσε κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού δύο σημαντικά έργα που είχαν μείνει ημιτελή για χρόνια. Το πρώτο ήταν η ολοκλήρωση του “ορφανού” χιλιομέτρου στο τμήμα Μουδανιά-Ποτίδαια, και το δεύτερο η παράδοση και του τελευταίου τμήματος του άξονα Θέρμη-Γαλάτιστα.

Η σύνδεση του 6ου προβλήτα

Η οδική σύνδεση του 6ου προβλήτα με το δίκτυο αυτοκινητοδρόμων είναι ένα έργο ανάσα για το λιμάνι αλλά και την περιοχή του Καλοχωρίου. Πριν από μερικές ημέρες κυβερνητικό κλιμάκιο με επικεφαλής τον πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη επισκέφθηκαν το εργοτάξιο.

Τα έργα κατασκευής του σημαντικού αυτού έργου έχουν ξεκινήσει περίπου από τα μέσα του 2021 και έχουν ορίζοντα ολοκλήρωσης τα τέλη του 2023. Είναι ένα δύσκολο τεχνικά έργο καθώς περιλαμβάνει οδική γέφυρα 1,4 χιλιομέτρων με 2+2 λωρίδες ανά ρεύμα κυκλοφορίας.

Ξεκινά από το λιμάνι και καταλήγει σε σύνδεση με τον ΠΑΘΕ δυτικά του υφιστάμενου κόμβου Καλοχωρίου. Με την ολοκλήρωση του, ο έκτος και σημαντικότερος προβλήτας του λιμανιού της πόλης θα έχει απευθείας σύνδεση και θα βοηθήσει στην διακίνηση των εμπορευματοκιβωτίων. Το έργο θα ανακουφίσει και την τοπική κυκλοφορία στο Καλοχώρι η οποία μέχρι σήμερα “στενάζει” από την κυκλοφορία φορτηγών στο τοπικό οδικό δίκτυο. Τα έργα έχει αναλάβει η ΑΚΤΩΡ.

Αναβάθμιση της περιοχής

Παράλληλα με τη συγκοινωνιακή θα υπάρξει και περιβαλλοντική αναβάθμιση γιατί στην περιοχή υπήρχε σκουπιδότοπος. Πρόκειται για ένα σημείο με ιδιαίτερο περιβαλλοντικό ενδιαφέρον. Παράλληλα το έργο εκτιμάται πως θα προκαλέσει αύξηση στο βιομηχανικό real estate καθώς η αναβαθμισμένη σύνδεση προσελκύει επενδυτές που ψάχνουν χώρους κοντά στο λιμάνι.

Είναι ακόμα ένα έργο που βρισκόταν κολλημένο εδώ και αρκετά χρόνια. Οι πρώτες μελέτες ξεκίνησαν τη δεκαετία του 1990. Κατά τη δεκαετία του 2000 ξεκίνησε η κατασκευή και μέχρι 2010 έγιναν κάποια έργα που όμως έμειναν ημιτελή και έκτοτε υπήρξε συνέχεια. Στο τέλος του 2019 ξεκίνησε η ενεργοποίηση του έργου και εντός 6 μηνών δημοπρατήθηκε το έργο. Η σύμβαση του έργου πραγματοποιήθηκε στα μέσα του 2021 καθώς στον διαγωνισμό υπήρξαν προσφυγές που καθυστέρησαν την όλη διαδικασία.

Παράκαμψη Προβατώνα

Αντικείμενο του υπόψη έργου αποτελεί η ολοκλήρωση της κατασκευής της οδικής παράκαμψης του οικισμού Προβατώνα, μήκους 3,93 χλμ, η κατασκευή του Α/Κ Προβατώνα και η ολοκλήρωση της κατασκευής του παράπλευρου οδικού δικτύου εκατέρωθεν του άξονα και τις αποκαταστάσεις του δικτύου τοπικών οδών (κάθετες οδοί).

Το έργο υπεγράφη στις 30 Σεπτεμβρίου 2022 και έχει χρονικό ορίζοντα ολοκλήρωσης 16 μήνες. Αν δεν υπάρξουν καθυστερήσεις το έργο θα παραδοθεί στις αρχές του 2024 ολοκληρώνοντας όλα τα έργα αναβάθμισης του άξονα. Το έργο έχει αναλάβει η ΑΚΤΩΡ.

Ο άξονας Αρδάνιο–Ορμένιο μήκους 124 χλμ. είναι άξονας στρατηγικής σημασίας και βασική σύνδεση με την Βουλγαρία. Αποτελεί τμήμα του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών και απόληξη του Πανευρωπαϊκού Διαδρόμου IX στο ελληνικό έδαφος.

Κάθετος Άξονας Ξάνθη-Σύνορα

Στον κάθετο άξονα Ξάνθη-Ελληνο-βουλγαρικά σύνορα η Εγνατία Οδός έχει σε εξέλιξη έργα στο τμήμα Δημάριο-Σύνορα και σε διαγωνισμό το τμήμα Μελίβοια-Δημάριο. Πρόκειται για έργο που έχει αναλάβει η ΑΚΤΩΡ.

Αναφορικά με τη δημοπράτηση του έργου Μελίβοια-Δημάριο, εκεί αρχικά βγήκε μειοδότρια η ΟΔΟΣ ΑΤΕ αλλά αποκλείστηκε λόγω μη επαρκούς επεξήγησης της έκπτωσης. Στη συνέχεια η Εγνατία Οδός προχώρησε στην ανάδειξη της επόμενης εταιρείας ως προσωρινής αναδόχου και αυτή είναι η ΑΚΤΩΡ-PC DEVELOPMENT. Η ΟΔΟΣ ΑΤΕ έχει προσφύγει με προσφυγή ζητώντας την αναίρεση της απόφασης την οποία και πέτυχε και πλέον αναμένεται η απόφαση του ΣτΕ που θα ξεκαθαρίσει ποιος θα αναλάβει τα έργα.

Πρόκειται για έργο περίπου 50 εκατ. ευρώ που βελτιώνει περαιτέρω το επίπεδο οδικής ασφάλειας. Τα χαρακτηριστικά του κάθετου άξονα είναι ως ταχείας κυκλοφορίας.

Δράμα-Καβάλα

Ακόμα ένα μεγάλο οδικό έργο που δημοπράτησε η Εγνατία Οδός, αφορά στην αναβάθμιση του πρώτου τμήματος του άξονα Δράμα-Καβάλα. Αφορά στο οδικό υποτμήμα «Άγιος Αθανάσιος – Κρηνίδες» και το οδικό υποτμήμα «Κρηνίδες – Αγ. Σύλλας» περιλαμβάνοντας τους κλάδους εισόδου – εξόδου στην αρτηρία των κόμβων Κρηνίδων και Σταυρού έτσι, ώστε το τμήμα να είναι λειτουργικό μετά την περαίωσή του, συνδεόμενο με τις υφιστάμενες εθνικές οδούς «Δράμα – Καβάλα» και «Ελευθερούπολη – Καβάλα».

Ο διαγωνισμός ύψους 60 εκατ. ευρώ με ΦΠΑ, ξεκίνησε στις 30 Ιουνίου και προσωρινός ανάδοχος έχει αναδειχθεί το σχήμα ΙΝΤΕΡΚΑΤ-ΤΕΚΑΛ με 14%. Ο Κάθετος Άξονας «Σέρρες – Δράμα – Καβάλα» αποτελεί τμήμα του Ελληνικού Διευρωπαϊκού Οδικού Δικτύου (Διευρωπαϊκός Άξονας 22 – Οδικό δίκτυο υπό σχεδίαση, Εκτεταμένο) και συνδέει τον Κάθετο Άξονα «Θεσσαλονίκη – Σέρρες – Προμαχώνα» με τις Σέρρες, τη Δράμα και την Καβάλα και ευρύτερα με το Λιμάνι της Καβάλας, καταλήγοντας στον Α/Κ Αγ. Σύλλα στην Εγνατία Οδό. Το οδικό τμήμα του Ε-61 από Δράμα έως Καβάλα (τμήμα 61.5) αποτελεί στο μεγαλύτερο μήκος του νέα τετράιχνη οδό ταχείας κυκλοφορίας.

Η Σήραγγα Κλεισούρας

Αντικείμενο του υπόψη έργου αποτελεί η πλήρης κατασκευή της αρτηρίας της νέας Επαρχιακής Οδού, που εντάσσεται στον οδικό άξονα Καστοριάς – Πτολεμαΐδας και βρίσκεται στα Διοικητικά όρια των Περιφερειακών Ενοτήτων Καστοριάς και Φλώρινας και απολήγει στα όρια του νομού Κοζάνης.

Ο διαγωνισμός ύψους 71 εκατ. ευρώ με ΦΠΑ ξεκίνησε στις 13 Απριλίου και προσωρινός ανάδοχος ανκηρύχθηκε η ΑΚΤΩΡ με ποσοστό 16,72%. Η σύμβαση αναμένεται να υπογραφεί το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα.