«Η ΔΕΗ δεν μπορεί πλέον να απορροφά τις επιβαρύνσεις. Χρειάζεται αύξηση στα τιμολόγια η οποία θα είναι όσο το δυνατόν μικρότερη και δικαιότερη».
Αυτά επισήμανε σήμερα ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΗ, Μανώλης Παναγιωτάκης, σημειώνοντας ότι το ποσοστό της αύξησης θα είναι μονοψήφιο και τονίζοντας ακόμη ότι θα είναι πιο δίκαιο και αποτελεσματικό να προστεθεί στα τιμολόγια ρήτρα οριακής τιμής του συστήματος (είναι η τιμή χονδρικής που διαμορφώνεται στην ημερήσια αγορά ηλεκτρικής ενέργειας), αντί για την ρήτρα ρύπων (δηλαδή, το κόστος των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα που επιβαρύνει την ηλεκτροπαραγωγή), που είχε συζητηθεί πρόσφατα. Παράλληλα, είναι υπό εξέταση η μείωση του ποσοστού επιβράβευσης των συνεπών στις πληρωμές καταναλωτών το οποίο σήμερα είναι 15%.
Ο επικεφαλής της ΔΕΗ προσδιόρισε χρονικά τη λήψη των αποφάσεων για την αναπροσαρμογή των τιμολογίων στο επόμενο δεκαπενθήμερο και τη συνέδεσε με τις επαφές που προγραμματίζονται το Φεβρουάριο με διεθνείς επενδυτές για την έξοδο της ΔΕΗ στις αγορές η οποία αποσκοπεί στην άντληση 250-300 εκατ. ευρώ που θα χρησιμοποιηθούν μεταξύ άλλων για την αποπληρωμή ομολόγου που λήγει το Μάιο. Έξοδος η οποία για να είναι επιτυχής θα χρειαστεί βελτίωση του περιθωρίου προ φόρων τόκων και αποσβέσεων της επιχείρησης (EBITDA).
Ο κ. Παναγιωτάκης χαρακτήρισε θετικές τις εξελίξεις στον τομέα των ληξιπρόθεσμων οφειλών τονίζοντας ότι το βασικό πρόβλημα είναι οι τελικοί πελάτες, δηλαδή, οι οφειλές καταναλωτών που έχουν διακόψει την ηλεκτροδότηση των εγκαταστάσεών τους ή έχουν μετακινηθεί σε άλλο πάροχο. Πρόκειται για 600.000 καταναλωτές η οφειλή των οποίων κυμαίνεται στα 800 εκατ. ευρώ ανεβάζοντας τις συνολικές ληξιπρόθεσμες οφειλές στη μέση και χαμηλή Τάση στο επίπεδο του 1,7 δισ. ευρώ. Στα 200 εκατ. ευρώ κυμαίνονται οι οφειλές του ευρύτερου δημοσίου τομέα (μαζί με τους οργανισμούς εγγείων βελτιώσεων) και άλλα 400 εκατ. ευρώ είναι οφειλές από μεγάλες βιομηχανίες που τροφοδοτούνται από το δίκτυο υψηλής τάσης από τα οποία τα 300 εκατ. είναι οι οφειλές της ΛΑΡΚΟ.
Σε σχέση με τη ΛΑΡΚΟ, ο κ. Παναγιωτάκης σημείωσε ότι έχουν συμφωνηθεί τα περισσότερα σημεία της νέας σύμβασης που πρόκειται να υπογραφεί μεταξύ των δύο εταιριών, ωστόσο, απομένουν να συμφωνηθούν κρίσιμες λεπτομέρειες σε σχέση με τον τρόπο αποπληρωμής των οφειλών που δημιουργήθηκαν στο μεσοδιάστημα από την υπογραφή της προηγούμενης σύμβασης. Εξέφρασε την ελπίδα να βρεθεί «λευκός ιππότης» που θα αναλάβει την αναδιοργάνωση και εξυγίανση της εταιρείας ενώ τόνισε ότι, αν υπάρξει αξιόπιστο σχέδιο διάσωσης της ΛΑΡΚΟ, η ΔΕΗ θα το εξετάσει με επιχειρηματικά κριτήρια.
Στις 23 Ιανουαρίου, όπως επανέλαβε ο πρόεδρος της ΔΕΗ, αναμένονται οι προσφορές των επενδυτών για τις λιγνιτικές μονάδες Μεγαλόπολης και Φλώρινας, αν και δεν μπορεί να αποκλειστεί νέα παράταση. Πάντως, το ισχύον χρονοδιάγραμμα προβλέπει τη λήψη απόφασης για την κατακύρωση του διαγωνισμού από το Διοικητικό Συμβούλιο της ΔΕΗ στις 31 Ιανουαρίου. Όπως τόνισε ο ίδιος, με τη μείωση του προσωπικού σε εφαρμογή του προγράμματος εθελουσίας εξόδου, η Μεγαλόπολη γίνεται κερδοφόρα και ο διαγωνισμός μπορεί να προσελκύσει ικανοποιητικό τίμημα. Στο πρόγραμμα της εθελουσίας έχουν δηλώσει συμμετοχή 244 εργαζόμενοι από τη Μεγαλόπολη.
Βασική εκκρεμότητα παραμένει η οριστικοποίηση του σχεδίου αποζημίωσης των μονάδων με τα λεγόμενα Αποδεικτικά Διαθεσιμότητας Ισχύος, η οποία αναμένεται τον Απρίλιο. Στο μεσοδιάστημα, ωστόσο, και σε ορίζοντα λίγων ημερών, αναμένεται η απάντηση της Κομισιόν στην προκοινοποίηση του μηχανισμού που έγινε πρόσφατα.
Στις εκκρεμότητες περιλαμβάνονται επίσης η τροφοδοσία με λιγνίτη του σταθμού της Φλώρινας για την οποία η ΔΕΗ είναι σε διαπραγμάτευση προκειμένου να μειωθεί η τιμή προμήθειας από το ιδιωτικό λιγνιτωρυχείο της περιοχής.
Αύριο, Τρίτη, εξάλλου, το ΔΣ της ΔΕΗ αναμένεται να εγκρίνει εισήγηση για αναδιοργάνωση των δομών της εταιρείας με αφορμή την απορρόφηση της θυγατρικής ΔΕΗ ανανεώσιμες. Μεταξύ άλλων προβλέπεται μετασχηματισμός της διεύθυνσης ανάπτυξης στην κατεύθυνση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας με έμφαση στα νησιά, μεταφορά των αρμοδιοτήτων για τα τιμολόγια και το μάρκετινγκ από τη Διεύθυνση Εμπορίας στη Διεύθυνση Στρατηγικής, υπαγωγή του Κέντρου Δοκιμών, Ερευνών και Προτύπων (ΚΔΕΠ) στον αναπληρωτή διευθύνοντα σύμβουλο κ.ά.