210 ΙΧ οχήματα και 48 ΙΧ φορτηγά παρακάμπτουν τα διόδια Ιάσμου καθημερινά. Αυτά τα στοιχεία προκύπτουν από έρευνα που εκπόνησε ο ομότιμος καθηγητής – δασολόγος μηχανικός του ΑΠΘ με ειδίκευση στην δασική οδοποιία Παναγιώτης Εσκίογλου. Τα πορίσματα αυτής της έρευνας αναμένονται να δημοσιευθούν σε επιστημονικό περιοδικό του εξωτερικού.
Τα λόγια του καθηγητή είναι πάντοτε πολύτιμα, δεδομένου και του ότι είναι ο άνθρωπος ο οποίος πρόβλεψε την πτώση της γέφυρας Κομψάτου. “Δεν ήταν προφητεία, είναι κάποια επιστημονικά δεδομένα που καταθέτεις και βγαίνουν κάποια συμπεράσματα”, θύμισε αναφορικά με την υπόθεση της πεσμένης γέφυρας, στο πλαίσιο της συνέντευξης, ο κος Εσκίογλου.
Η ταυτότητα της έρευνας και τα αποτελέσματα
Ο ομότιμος καθηγητής εκπόνησε έρευνα, μαζί με μεταπτυχιακούς φοιτητές στο αντικείμενο της οδοποιίας. Σε διάφορα χρονικά διαστήματα συγκέντρωσαν έναν αριθμό δειγμάτων που μας δίνει “ένα πειστικό αποτέλεσμα”, όπως εξήγησε ο ίδιος. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε τον τελευταίο χρόνο και αφορούσε σε δύο σημεία: Πρώτον, στην έξοδο της Εγνατίας προς Ίασμο. Δεύτερον, στην είσοδο μετά τα διόδια του Ιάσμου. Αντικείμενο της έρευνας ήταν η αποτύπωση του πλήθους των οχημάτων τα οποία βγαίνουν στον κόμβο του Ιάσμου και ξαναμπαίνουν στην Εγνατία Οδό μετά τα διόδια, κοινώς η αριθμητική αποτύπωση των οχημάτων που παρακάμπτουν καθημερινά – κατά μέσο όρο – τα διόδια και ακολούθως η εξαγωγή συμπερασμάτων.
Στο πρώτο σημείο οι μεταπτυχιακοί φοιτητές κατέγραφαν τις πινακίδες όλων των οχημάτων που έβγαιναν στον κόμβο Ιάσμου. Στο δεύτερο σημείο κατέγραφαν όλες τις πινακίδες οχημάτων που έμπαιναν στην Εγνατία Οδό μετά τα διόδια. Γινόταν κατόπιν η σύγκριση, δηλαδή οι φοιτητές έψαχναν πόσα οχήματα βγαίνουν πριν τα διόδια προκειμένου να τα παρακάμψουν κι όχι απλώς βγαίνουν προκειμένου να πάνε στον Ίασμο ή σε γειτονικά χωριά. Σύμφωνα με την έρευνα 210 ΙΧ οχήματα και 38 ΙΧ φορτηγά καθημερινά – κατά μέσο όρο – αποφεύγουν τα διόδια του Ιάσμου.
Η απώλεια χρημάτων και η διάβρωση του επαρχιακού δρόμου
Ο ομότιμος καθηγητής εξήγησε ότι “θέλαμε να βγάλουμε ένα οικονομικό μέγεθος για κάτι που συμβαίνει στην Ελλάδα”, και είπε χαρακτηριστικά: “Βρήκαμε κατά μέσο όρο ότι κυκλοφορούν κάθε μέρα 210 μικρά οχήματα τα οποία παρακάμπτουν τα διόδια του Ιάσμου. Επί 1,9 ευρώ που είναι το κόστος, έχουμε καθημερινά περίπου 400 ευρώ απώλεια εισόδων. Επίσης, βρήκαμε κατά μέσο όρο 48 φορτηγά με ατομικό έξοδο 7 ευρώ, άρα 336 ευρώ. Συνολικά χάνονται πάνω από 730 ευρώ την ημέρα. Άρα, η χώρα μας χάνει περίπου 262.000 ευρώ τον χρόνο μόνο από αυτό το κομμάτι”.
Επικουρικά, ο κος Εσκίογλου – προσκομίζοντας και την αντίστοιχη φωτογραφία – στέκεται στην διάβρωση του ΕΟ Κομοτηνής – Ξάνθης στο σημείο από το οποίο οι οδηγοί διέρχονται για να αποφύγουν τα διόδια. Σημειώνει ότι το οδόστρωμα έχει διαβρωθεί από 5 έως 10 εκατοστά σε διάφορα σημεία του και πως το κράτος μας, εκτός από τα χρήματα που χάνει από τα διόδια, θα κληθεί – εάν θελήσει ποτέ να επισκευάσει τον δρόμο – να καταβάλει πολλαπλάσια χρήματα. “Στην έρευνά μας είδαμε και την παραμόρφωση του οδοστρώματος που δέχθηκε τον επιπλέον όγκο κυκλοφορίας. Έχουμε διαβρώσεις, παραμόρφωση και μείωση του οδοστρώματος κατά 5 με 10 εκατοστά”, είπε χαρακτηριστικά ο καθηγητής, ο οποίος στην συνέχεια εξέφρασε κάποιες από τις πεποιθήσεις του.
Πρώτον, κατηγόρησε ότι “στην Ελλάδα τα έργα οδοποιίας και πολλά άλλα έργα γίνονται με μία τεράστια έκπτωση. Έτσι, κάνουμε ένα έργο το οποίο είναι φθηνό, αλλά εάν υπολογίσουμε το υψηλότατο κόστος συντήρησης βγαίνει ένα υψηλότατο ποσό στην διάρκεια ζωής του έργου, το οποίο και δεν συγκρίνεται με αυτό που συμβαίνει στο εξωτερικό, όπου κάνουν ένα ακριβό έργο με ελάχιστα έως μηδενικά κόστη συντήρησης”.
Δεύτερον, ανέδειξε ότι κατά τον ίδιο “οι οδηγοί δεν κερδίζουν τίποτα από αυτή την παράκαμψη, καθώς κινούνται σε έναν μη ασφαλή δρόμο, διανύουν περισσότερα χιλιόμετρα, κινούνται με τέτοιες ταχύτητες που δεν είναι σταθερές άρα αυξάνεται η κατανάλωση. Άρα, δεν κερδίζουν 1,9 ή 7 ευρώ αυτοκίνητα ή φορτηγά αντίστοιχα, αλλά μόνο λίγα λεπτά του ευρώ”. Παρατήρησε, μάλιστα ο καθηγητής, ότι τα περισσότερα από τα φορτηγά που παρακάμπτουν τα διόδια φέρουν ξένες πινακίδες. Η έρευνα αναμένεται να δημοσιευτεί σε ξένο επιστημονικό περιοδικό και θα είναι στην θέση φορέων της περιοχής, εάν θελήσουν να την αξιοποιήσουν με κάποιο τρόπο.
Πηγή xronos.gr